Unified Communications (UC) og Unified Communications as a Service (UCaaS) er intet mindre end fremtidens digitale kommunikationsløsninger til arbejdspladsen. Det er de værktøjer, der giver dig og din virksomhed mulighed for at levere en fantastisk kundeservice og for at arbejde mere produktivt. Løsningerne skaber med andre ord resultater, der giver bedre bundlinje.
Faktisk kan du og dine kollegaer komme ret langt, hvis bare I har en mobiltelefon, en bærbar computer og et godt wifi-netværk. Så kan I nemlig arbejde både sammen og alene og I kan kommunikere med hinanden – helt uafhængigt af tid og sted.
Derfor kan du selvfølgelig også godt komme til at spørge dig selv om det så virkeligt er nødvendigt at implementere en ny kommunikationsløsning, bare fordi den understøtter et endnu tættere samarbejde?
Svaret kender du sikkert allerede. For den digitale udvikling har fået enorm betydning for din virksomhed i en verden, hvor der hele tiden er fokus på optimering og effektivisering af vores tid – både på arbejdet og i privatlivet.
Den digitale udvikling har også betydet, at platforme som eks. Trustpilot pludselig giver jeres kunder mulighed for både at evaluere jer efter hvert enkelt køb og for at dykke ned i eventuelle sager fra tidligere kunder. Jeres generelle adfærd og hver enkelt af dine kollegaer spiller altså i dag en større rolle for, hvordan kunderne opfatter jeres produkter eller ydelser. Og dermed er der også en klar forbindelse mellem kundernes gode oplevelser med jeres virksomheds kundeservice og deres loyalitet overfor jeres brand.
Derfor er det også blevet enormt vigtigt, at I som virksomhed er forstående, fleksible og intelligente i håndteringen af jeres kunder. Når I gør det nemmere for jeres kunder at komme i kontakt med jer, giver I nemlig også automatisk bedre kundeservice. Og god kundeservice er altså et ret vigtigt parameter at blive bedømt på. Derfor vil I også især i support- og kundeserviceafdelingen kunne opleve store forbedringer med en UC-løsning.
Med UC og UCaaS køber du netop løsninger, der gør arbejdslivet nemmere og mere fleksibelt, fordi det er værktøjer, der samler flere kommunikationsprodukter i én klient. UC dækker over digitale samarbejdsværktøjer som voicemail, chat, konferencekald, der gør det nemmere at samarbejde internt i din organisation.
Det er med andre ord et system, der integrerer flere løsninger. Unified Communications bliver altså muligt gennem live synkroniseringer på tværs af devices. Så længe I bruger den samme platform på både computere, tablets og mobiltelefoner.
På den måde bliver du og dine kollegaer udstyret med et værktøj, der gør det endnu lettere for jer at samarbejde, når I vælger en UC-løsning. Her er det naturligvis vigtigt at programmet er både intuitivt og nemt at gå til, hvis dine kollegaer skal få god brug af løsningen.
Arbejdet i hverdagen bliver nemlig enklere, hvis I har nogle af de samme kommunikationsmuligheder på jobbet, som I bruger i privatlivet. Det er altså brugerens (dine kollegaers) ønsker og forventninger der er for øje i en sådan løsning. Derfor er det også altid relevant både at inkludere brugere og ledelse i købet af en ny UC-løsning. For jo mere I vil bruge systemet, des større værdi har det også for jeres virksomhed.
Netop derfor har chatten vundet så stort indpas – også i virksomhederne. Chat gør det nemlig hurtigere at kommunikere øjeblikkeligt, fordi værktøjet både giver overblik over samtalen (du skal ikke sidde og rode rundt i en mailtråd) og tillader dig at dele billeder, dokumenter m.m. direkte til din modtager.
Når vi snakker om UCaaS vs. UC er forskellen, at Unified Communications as a Service er en cloud-baseret løsning og derfor sikres et endnu nemmere samarbejde mellem dig og dine kollegaer – uanset hvor I befinder jer.
Løsningen bliver dermed også vedligeholdt af andre og selvom platformen er en digital arbejdsplads, så er den brugervenlig og intuitiv – og inspireret af alle de platforme du kender og elsker fra privatlivet.
Vi kan levere ovenstående i forbindelse med vores egen platform eller i en konstellation med enten Microsoft Teams eller Skype for Business – både i skyen og on premise.
Vælger I en ren Miralix-løsning får I det samme intuitive interface til både omstillingsborde, klienter med chat, hvorfra I kan se jeres kontakters statusvisninger fra telefoner, kalendere og opgaver, samt wallboards og statistikværktøjer.
Med Skype for Business får I en kommunikationsplatform, der integrerer chat, opkald, videoopkald, fildeling og tilgængelighed i ét overskueligt interface.
Til gengæld får I med MS Teams i stedet en samarbejdsplatform. Her er der stadig mulighed for at chatte, ringe og lave konferenceopkald, nøjagtigt som I er vant til. Men i Teams kan I også oprette arbejdsområder til jeres interne projektgrupper.
Her er alt placeret i skyen – og I kan derfor alle arbejde sammen, uanset hvor I befinder jer. På den måde udgør Teams en online arbejdsplads, hvor I kan arbejde i de samme filer på samme tid.
Og ved hjælp af et utal af apps, får I både muligheden for at oprette møder (der straks tilføjes din Outlook-kalender), live events samt at dele filer, dele og lave præsentationer, oprette og fordele opgaver og tilføje noter i jeres helt eget virtuelle arbejdsrum.
I kan desuden tilføje gæster til jeres gruppechat – og få deres beskeder oversat direkte i programmet. På den måde bliver det meget nemmere for jer alle at arbejde kreativt og sikkert sammen gennem MS Teams.